Havi Beszerzések ( 2016 Március )






Thomas Mann : Mario és a varázsló



Furcsa, torz, gonoszarcú emberke érkezik egy olasz városkába. Cipolla, a bűvész, a varázsló. Démoni tekintetével, gúnyosan sértő hangjával és suhogó korbácsának erejével hatalmába keríti egész közönségét, fellobbantja a nemtelen szenvedélyeket, derék, tisztes polgárok, feddhetetlen életű asszonyok, marionett figurákként rángatják tagjaikat, miközben arcukat megdermeszti a rémület. A fasizmus, ez a szadista szörny végzi itt fertelmes bűvészmutatványait, az hozza fel a mélyből az emberben rejtőző állati ösztönöket. De Thomas Mann nemcsak azért írta meg 1930-ban ezt a remekművét, hogy az emberiesség, a humanista erkölcs nevében tiltakozzék az emberhez méltatlan világ ellen, hanem azért is, hogy megmutassa: a világon mindenütt vannak Mariók, akik tiszták és beszennyezhetetlenek, akik a maguk egészséges erejével végül mégis ellenállnak és elpusztítják a gyűlölt varázslót.


Thomas Mann : Tonio Kröger



A Tonio Kröger-ben az író a korabeli német polgári és értelmiségi fiatalság hangulatát jeleníti meg; művész és polgár viszonyát a szellem emberének helyét a hanyatlásnak indult polgári társadalomban. A mű tanúsága szerint kétféle ember van : a józanok, az életben sikeresek, Tonio Kröger szavaival élve „a szőkék és kék szeműek”, a normális átlagpolgárok, és azok, akik valamilyen testi vagy lelki különbözőség folytán kiválnak ebből a világból. Tonio Kröger tulajdonképpen maga az író, akinek kételyei, vallomása, művészetfelfogása egyben a kor művészetértelmezésének kritikája is. A hős szemében művésznek lenni egyáltalán nem dicsőség, sőt: „kissé szégyellni való, veszélyes és kétértelmű kalandorvállalkozás az élet és a tisztesség rovására”, melyet azonban csinálni kell annak, aki erre a sorsra született.


Thomas Mann : Halál Velencében



Thomas Mann 1911 májusában két hetet töltött Velencében, ekkor fogalmazódott meg benne a Halál Velencében ötlete: hogyan sodorja a tragikum, az elháríthatatlan végzet az öregedő Gustav Aschenbach írót szégyene és halála beteljesedéséig. Az elbeszélés jelképes helyzeteinek burjánzásában nem ok nélkül kereshetjük Mann látomását az egész első világháború előtti művészetéről. Gustav Aschenbach költője volt mindazoknak, akik a kimerülés határán dolgoznak, akik már roskadoznak a teher alatt, de még tartják magukat, költője mind a munka moralitásának, akik vézna testtel, szűkös eszközökkel, az akarat mámorában okosan gazdálkodva, legalább egy időre meg tudják szerezni a nagyság hatóképességét. Sokan vannak, és ők a kor hősei. 
A világirodalom egyik legszebb és leginkább elgondolkoztató regénye szépségről, halálról, művészetről – Kulka János karizmatikus előadásában, Gustav Mahler zenéjével, 3 CD-n. 
„…a Halál Velencében értette meg velem végérvényesen, hogy az irodalom feneketlen fölfordulás, a szívre mért kiheverhetetlen csapás, valami elementáris bátorság és bátorítás, és ugyanakkor mégis olyasvalami, mint a halálos betegség.” (Kertész Imre)


Halmos Antal : Beteg emberiség, mocsok világ



Korábbi két írásomat vontam össze, hogy tömörebben foglaljam össze az emberiség brutális háborúit, népirtásait. Nem véletlen a félkegyelmű (magamra gondolva) és a „lázálmai”, mert eljutottam odáig, hogy képtelen voltam feldolgozni mindazt az aljasságot, amit az emberiség képes elkövetni saját embertársai ellen. Irigység, ostobaság, hatalomvágy, népszédítés, kapitalizmus, háborúk. Kiemelem az iraki háborút, mint a XXI. század első, és a világtörténelem egyik legaljasabb háborúját. És a közelmúlt legsötétebb deklarációját, népek, nemzetek a „gonosz tengelyébe” sorolását.

A filozofikus gondolatok olyan kérdések relatív voltával foglalkoznak, mint erkölcs, igazság, hit, jóság.


Friedrich Glauser : Studer őrmester



Magas szárú fűzős cipő… Szünet nélkül füstölgő, olcsó szivar… Kopott szürke felöltő… Kalap… Óriási piros zsebkendő… Állandó kellékei ezek egy a nyugdíjazás küszöbén álló svájci nyomozóőrmesternek, aki az előszeretettel használt berni német dialektus és a választékos német anyanyelv mellett folyékonyan beszél olaszul és franciául. Ő az, aki mindig rájön a dolgok nyitjára, mert belelát és belehall mások lelkébe, anélkül, hogy faggatná őket. Ő az, aki a letartóztatott ágrólszakadt kisembert még meghívja egy sörre, mielőtt bekísérné a börtönbe. S ugyanő, aki zsigerileg gyűlöli a hatalmasságok kétséges tisztaságú ügyleteit, a fontoskodó, ám üresfejű államügyészek és vizsgálóbírók elfogultságát. Egy rendőr, aki szereti az arra érdemes embereket, még ha el is követtek valami törvénybe ütköző dolgot, egy rendőr, aki iránt bizalommal vannak a kényszerítő körülmények folytán rossz útra tévelyedettek. Egy rendőr, akit szeretni lehet… Most, amikor végre Friedrich Glauser Studer őrmestere magyarul is megszólal, a nálunk már régóta kedvelt Maigret és Poirot minden bizonnyal örömmel üdvözli majd őt is az érzékeny lelkű bűnfelderítők társaságában, nem is szólva a honfitárs, Friedrich Dürrenmatt Bärlach detektívfelügyelőjéről, akinek megszületésében kétségkívül jelentős szerepet játszott Studer őrmester masszív, ábrándos és emberséges figurája.


Lehoczki Károly : Az ismeretlen kert 



Amikor egy író elindul, kipróbálja magát a műfajokban és általában igen hamar rájön, melyiket érdemes művelnie. 
Dönt. 
Én e döntésemet követően verset írtam évtizedeken át, erőnek erejével tartózkodva mindentől, ami nem költészet. 
Aztán, ahogy eljárt az idő, átlapozva a fiók hátuljából előhúzott néhány útkereső prózám egyszer csak azon kaptam magam, beleverek a billenytűzetbe egy tucatnyi ilyen-olyan valamit, ami bizony aligha vers. 
Hm, ez akár tetszhet is Önnek! – gondoltam. 
Nos, így született meg e kötet.


Lehoczky Károly : Elgurult gyöngyök





Polgár Ernő : Egy asszony második élete



Polgár Ernő író, dramaturg, a Magyar Írók Szövetsége és a PEN Club tagja, a Színház- és Filmművészeti Főiskola tanulmányi osztályvezetője. Hullámsír, Hazatérők, Ady c. drámái 1983-ban jelentek meg. Túl az Egyenlítőn c. színdarabját 1985-ben a Madách Színház mutatta be. Randevú Bangkokban c. drámakötete 1991-ben jelent meg, melyben a címadó vígjáték mellett helyett kapott az Elítéltek és a Tűzjárók c. drámák is. Az Elítéltek filmváltozatát a Magyar Televízió megrendelésére 1994-ben írta meg. 1992-ben publikálta A sárga csillagok nyomában c. munkáját. Légy a feleségem! c. novelláskötete és A Philemon fedélzetén a világ körül c. könyve 1994-ben jelent meg. 
Az Egy asszony második élete c. műve dokumentumregény. Mit tesz egy harminc éves asszony, ha megtudja, hogy halálos beteg, s életét csak szív-tüdőátültetéssel lehet megmenteni? Küzd, harcol. Nem adja fel. Megpróbál mindent. Mesterségesen életben tartva férje – e könyv írója – elviszi Budapestről Cambridge-be, s onnan az amerikai Mayo Klinikára, szervátültetésre. Milyen is ez az út, a halál árnyékában a gyógyulás utáni vágy? 
E személyes indíttatású mű érdeklődő olvasók és orvosok számára egyaránt tanulságul szolgálhat.


Salla Simukka : Vérvörös



A 17 esztendős Lumikki Andersson kivételesen zárkózott lány, aki szinte minden iskolai aktivitásból kihúzza magát. Egyik nap azonban a fotószakkör előhívójában bankjegyeket talál felaggatva a szárítóra. Mint hamarosan kiderül, Lumikki három osztálytársa tetemes mennyiségű véres bankjegy birtokába jutott, de ekkor még egyikük sem sejti, hogy egy nemzetközi drogkartell piszkos ügyeibe nyúltak. A baráti társaság egyik tagja kinyomozza, hogy apja, a közkedvelt rendőr is nyakig benne van az ügyben, és a fiatalok orosz és észt bűnözőkkel a nyomukban végül egy titokzatos kastélyban találnak menedéket, ahol a fura fedőnevű Jegesmedve vendégszeretetét élvezhetik, ki tudja meddig… Majd az évtized leghidegebb telén, mikor mindent beborít a kékesen csillogó friss hó, vércseppek lepik el az utcákat…


Austin Kleon : Show Your Work!



In his New York Times bestseller Steal Like an Artist, Austin Kleon showed readers how to unlock their creativity by “stealing” from the community of other movers and shakers. Now, in an even more forward-thinking and necessary book, he shows how to take that critical next step on a creative journey—getting known.

Show Your Work! is about why generosity trumps genius. It’s about getting findable, about using the network instead of wasting time “networking.” It’s not self-promotion, it’s self-discovery—let others into your process, then let them steal from you. Filled with illustrations, quotes, stories, and examples, Show Your Work! offers ten transformative rules for being open, generous, brave, productive.

In chapters such as You Don’t Have to Be a Genius; Share Something Small Every Day; and Stick Around, Kleon creates a user’s manual for embracing the communal nature of creativity— what he calls the “ecology of talent.” From broader life lessons about work (you can’t find your voice if you don’t use it) to the etiquette of sharing—and the dangers of oversharing—to the practicalities of Internet life (build a good domain name; give credit when credit is due), it’s an inspiring manifesto for succeeding as any kind of artist or entrepreneur in the digital age.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése